داپاگلیفلوزین درمانی  برای نارسایی قلبی

27 ژوئن 2016- محققان دانشگاه Dundeeیک کارآزمایی بالینی را برای تأثیر dapagliflozinداروی دیابت نوع 2 ، برکاهش خطر نارسایی قلبی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع  2 انجام دادند.

در نارسایی قلبی، قلب به حدی آسیب می بیند که قادر به پمپ کردن خون کافی به سراسر بدن نیست نارسایی قلبی ابتدا با علایمی همچون خستگی شدید و تنگی نفس بروز می کند و چنانچه این شرایط ادامه یابد، می تواند منجر به مرگ شود.

داپاگلیفلوزین که در بازار با نام Forxiga عرضه می شود، متعلق به گروه داروهای مهار کننده های SGLT2است که رده ی جدیدی از داروهای دیابت نوع 2 می باشد. این دارو با تحریک کلیدها به دفع قند اضافی از طریق ادرار به کاهش قندخون و دفع آب بیشتر، کاهش فشارخون و از دست دادن وزن کمک می کند.

در این کارآزمایی جدید با نام REFORMاز داپاگلیفلوزین به میزان 100 میلی گرم در روز در برابر پلاسبو به مدت یک سال استفاده شد. شرکت کنندگان در این تحقیق بین 18 تا 75 سال سن داشته و به دیابت نوع 2 و نارسایی قلبی خفیف و پایدار مبتلا بودند. از شرکت کنندگان قبل و در انتهای یک سال تحقیق، اسکن های MRIگرفته شد. با استفاده از اسکن های  MRIمحققان می توانند بهره وری و سلامت عضله ی قلبی را بررسی کنند.همچنین از شرکت کنندگان تست ورزش برای بررسی اثر درمان با داپاگلیفلوزین بر توانایی انجام ورزش گرفته شد. همچنین کیفیت زندگی افراد شرکت کننده از طریق پرسشنامه هایی بررسی گردید.

 پرفسور Langمتخصص قلب و داروشناس بالینی و استاد قلب و عروق بیمارستان Ninewellsو دانشکده ی پزشکی Dundeeمی گوید: این گروه از داروهای ضد دیابت دارای پتانسیل قابل توجهی در درمان بیماریهای قلبی می باشند، این داروها دارای شاخص های قویی از اثرات مفید بر بیماران قلبی عروقی هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/dundee-university-trial-will-assess-whether-diabetes-drug-can-treat-heart-failure-92490066.html